Standardul Bitcoin – Review de carte

Am citit cartea Standardul Bitcoin acum câțiva ani, prin 2019, în engleză, și am rămas cu o impresie plăcută. În acest articol voi prezenta o recenzie/review din perspectiva unui cititor pasionat de Bitcoin și de economie, ca să vedeți la ce vă puteți aștepta de la o astfel de carte dar și dacă merită cumpărată.

Ce găsim în cartea Standardul Bitcoin

Nu vă voi face un rezumat al cărții, pentru că n-o să vă iau plăcerea de a descoperi singuri textul domnului Ammous, însă vă pot spune că perspectiva descrisă în această carte este cea a unui doctor în economie, deci nu este o carte de ficțiune sau una de dezvoltare personală, nici o carte care vă introduce în lumea criptomonedelor, ci este o carte care oferă o viziune a ceea ce înseamnă banii și cum acești bani evoluează de-a lungul timpului.

Veți afla informații despre istoria banilor și cum au evoluat aceștia de la pietre circulare la monede virtuale. Despre cum bitcoinul poate deveni noul standard de rezervă monetară așa cum am avut standardul aurului. În cuprinsul cărții găsiți capitole precum: Banii Primitivi, Metale Prețioase, Banii generați de stat, Timpul și Banii, Sistemul Capitalist, Bitcoin și multe altele.

Ceea ce m-a impresionat la această carte este perspectiva libertății pe care o oferă și avantajul enorm pe care îl poți avea atunci când te afli în stadiile timpurii ale schimbării sistemului monetar. Cartea este cu atât mai interesantă cu cât ești un adept al capitalismului, al economiei, al antreprenoriatului, al tehnologiei și evident al criptomonedelor.

Nu este vorba doar despre aspectul economic sau potențialul monedei Bitcoin de a crește în valoare ci despre o filozofie de viață bazată pe valori precum libertate, individualitate și proprietate privată. Există un entuziasm în spatele teoriei și al calculelor, un entuziasm generat de perspectiva descătușării dintr-o structură rigidă și controlată a băncilor centrale și a statelor lumii către o nouă lume plină de oportunități în care trecem la un nou sistem financiar mai fluid, mai flexibil, potrivit pentru noile generații și era digitală.

Cartea a fost îmbrățișată de maximaliști (află mai multe despre maximaliștii bitcoin) ca o bază solidă a ideologiei lor, conform căreia, bitcoinul este singura criptomonedă care va supraviețui în timp. Totuși, cartea a fost publicată în 2018, deci scrisă cel devreme în 2017, iar în prefața ediției originale găsim un modest preț BTC de doar $7000, ceea ce ne confirmă că autorul a avut dreptate în privința creșterii prețului, poate nici el nu s-a așteptat ca prețul să crească de 9 ori după numai 3 ani.

Standardul bitcoin în română

Am avut ocazia să răsfoiesc și varianta cărții Standardul Bitcoin în limba română (Alternativa descentralizată la băncile centrale), însă nu mi s-a părut la fel de bine scrisă ca originalul, dar este normal pentru că la traducere se pierde ceva din mesajul inițial. Cartea în limba română nu prea merită banii decât dacă cititorul nu știe limba engleză. Engleza din cartea originală este o engleză simplă, nu este o engleză literară dificilă, deci chiar și cei care știu engleza la nivel de bază, o pot citi cu plăcere.

Standardul Bitcoin – preț și de unde o cumperi

Cartea se găsește cu diverse prețuri în funcție de comerciant, limbă, ediție șamd. Standardul Bitcoin în română costă în jur de 130 de lei dar cu taxele de transport poate ajunge undeva la 150-160. În limba engleză The Bitcoin Standard se găsește în jur de 160 de lei dar transportul poate fi gratuit la unele librării (cărturești). Deci nu există o diferență de preț semnificativă între ediția în limba română și cea în engleză, ci doar calitativă. Mai jos este o listă cu câteva locuri de unde puteți cumpăra cartea:

Standardul Bitcoin Cărturești

La Cărturești găsiți cartea originală (dacă mai este pe stoc), în limba engleză The Bitcoin Standard la un preț de 162 de lei cu transport gratuit (în Noiembrie 2021). Este cartea pe care am citit-o și pe care v-o recomand.

Standardul Bitcoin eMAG

Pe eMag puteți găsi această carte și în limba română (dacă mai este pe stoc) la un preț de 132.97 lei plus transportul.

Standardul Bitcoin OLX

Nu am găsit această carte pe OLX, însă cu siguranță va apărea, dar probabil în variantă second hand. Probabil nu este cea mai ideală soluție să cumpărați o carte folosită în timpul pandemiei, vă recomand să căutați doar cartea nouă și sigilată.

Pentru cine este această carte

• Entuziaștii crypto – dacă ești curios de criptomonede în general, acestă carte este poate cea mai importantă carte despre bitcoin și nu trebuie să lipsească din cultura generală a pasionatului de bitcoin.
  • Cei care vor să investească în Bitcoin pe termen lung – te ajută foarte mult să devii un investitor cu convingeri puternice adoptând și o filozofie bazată pe principii economice solide, care te urcă mai presus de statutul de speculator oportunist.
  • Cei care vor să facă un cadou – Este cadoul ideal pentru persoanele interesate de tehnologie, bani și investiții. Acest cadou ascunde și un compliment, fiind un cadou pentru oameni inteligenți.
  • Cei care au nevoie de argumente pro bitcoin – Poate vrei să provoci pe cineva la o dezbatere, poate vrei să explici bitcoinul mai bine. Poți dărui această carte cuiva care respinge monedele virtuale dar este deschis unor argumente raționale. Cu siguranță va fi mai deschis/ă când argumentele vin din partea unui doctor în economie.
  • Cei care se identifică cu filozofia maximalistă – Probabil toți maximaliștii vor aprecia această carte, pentru că le oferă baza argumentelor necesare pentru a-și susține teoria.

Standardul Bitcoin audio book

Există și cartea în format audio (în engleză) de vânzare online. Am găsit-o chiar și gratis pe youtube, dar probabil va fi ștearsă pentru încălcarea drepturilor de autor, dacă nu a fost ștearsă deja. Altfel, o poți asculta și cu variante trial de membership pe site-uri precum audible.

Standardul Bitcoin PDF sau eBook gratuit

Dacă nu îți permiți să cumperi cartea, recomand varianta audio (gratuită), dar probabil poți găsi pe internet și ebook-ul ori la preț mic ori gratuit (pirat) sub formă de PDF. Nu recomand variantele pirat pentru că PDF-urile acestea piratate sunt periculoase, mai ales acum când sunt deschise direct în browser și este foarte ușor să te infectezi cu un virus, troian sau cine știe ce malware periculos.

Concluzii

O carte extraordinară despre Bitcoin care chiar dacă nu conține și informații despre cele mai noi dezvoltări din lumea crypto din ultimii 3 ani, rămâne totuși esențială pentru educația antreprenorului/investitorului modern dar și a crypto entuziaștilor, economiștilor și tuturor celor care sunt curioși să înțeleagă mecanismul banilor în general.